Binnenkijken bij elkaar: open dag ‘Gasloos wonen’

Plaats: Gilze
Onderwerpen:
gasloos ventileren warmtepomp

Zet de warmtepomp niet op het dak

Bij Bart staat de warmtepomp op zijn dak, maar dat raadt hij iedereen af: dit is waarom.

Een warmtepomp op het dak, geen goed idee, stelt Bart Theeuwes. De Gilzenaar heeft zijn woning flink verduurzaamd, maar dat ging niet altijd goed. Om anderen te behoeden voor dezelfde fouten, zet hij zijn deur open voor geïnteresseerden.

Bart Theeuwes en zijn zoon Sam voor het compleet aangepakte huis uit 1921, dat volledig van het gas af is. © Ron Magielse/Pix4Profs

Met zijn gezin woont Bart Theeuwes in een comfortabele woning aan de Burgemeester van Poppelstraat in Gilze. In 2009 kochten ze het huis, waarvan het oude deel uit 1921 flink aan vernieuwing toe was. ,,We hebben hier eigenlijk alles wel verbouwd.” De verbouwingen waren niet direct bedoeld om het huis te verduurzamen, maar om het leefbaar te maken.

De zonnepanelen, warmtepomp en laadpaal volgden later. ,,Met het oog op de toekomst. We moeten toch een keer van het gas af. Ik houd er niet van om te wachten tot het echt niet meer kan. Dan heb je soms het nadeel dat je meer moet investeren, maar soms het voordeel dat je gebruik kunt maken van een subsidieregeling.”

Theeuwes is een van de dertien inwoners die hun huis in februari 2025 bij een open dag openstellen voor iedereen die nadenkt over duurzame investeringen. De organisatie Energie Gilze Rijen is initiatiefnemer van de open dag die in het teken staat van ‘gasloos wonen’.

,,Niet om te laten zien hoe het moet”, motiveert Theeuwes zijn deelname. ,,Gebruik dit niet als blauwdruk. Ik heb ook fouten gemaakt, kijk daar eens naar en neem dat mee. Laat je informeren, stel vragen.” Een van die fouten? De warmtepomp die op zijn dak staat. ,,Dat zou ik niemand aanraden, vanwege de trillingen die het veroorzaakt. Kom vooral hier luisteren als je hier wel over nadenkt.” Het ging bij hem ook mis met de ventilatie in zijn woning. ,,Dat hebben we onderschat en een beetje genegeerd. Maar het is wel heel belangrijk. Later hebben we dat alsnog opgepakt.”

Bron: Fabian Eijkhout, BN DeStem, 21 februari 2025