Het verhaal van Roland Reinacher

Plaats: Hilvarenbeek

“Aanpakken maar!” – Roland Reinacher

Een aantal jaren geleden kochten Roland en Marion een jaren 60 woning in wijk De Elstakkers. Op het gebied van verduurzaming was er vrijwel niets gebeurd aan de woning. Roland heeft een financieel adviserend beroep en heeft vaak te maken met civieltechnische vraagstukken. Om de woning te verduurzamen kwamen deze ervaringen hem goed van pas en hij is ook niet bang om zijn handjes te laten wapperen. Dus aanpakken maar. Maar ja, waar ga je beginnen?

Via internet en met hulp van een energiecoach verzamelden ze informatie, vroegen offertes op bij lokale bedrijven en maakten een gedetailleerd plan. Bedrijven in de buurt geven toch wat meer vertrouwen en geven vaak een goede service. Na een studie te hebben gemaakt van de financiële middelen en subsidiemogelijkheden, werd er een planning gemaakt.  Zijn beroepservaringen van plannen en kostenoverwegingen maken kwamen hem daarbij goed van pas. Wat hij zelf kon doen, zoals sloopwerk, buizen verleggen, heeft Roland zelf aangepakt. Verder is het belangrijk om de planning in de gaten te houden en of iedereen zich aan de afspraken houdt.

Op de vraag waarom ze zo vooruitstrevend zijn om te verduurzamen gaf Roland aan dat ze de kwaliteit van wonen en het comfort belangrijk vinden maar ook het milieu en verduurzaming. 

Hun woning is inmiddels volledig gasvrij en van alle duurzame gemakken voorzien: dak- en muurisolatie, triple glas, zonnepanelen, lage temperatuurradiatoren en een hybride warmtepomp. “We wilden niet alleen comfortabeler wonen, maar ook bijdragen aan het milieu,” vertelt Roland. De volgende stap? Misschien nog verwarmingsventilatoren en een lek-check.