Onze Energiecoaches

De enthousiaste energiecoaches van Energiehuis Hilvarenbeek geven graag advies bij jou thuis.

Kees Horrevorts

Mijn hele carrière heb ik in de bouw gewerkt: eerst als tekenaar en bouwmanager, later als werkvoorbereider in de seriematige en vrije sector woningbouw bij een middelgrote aannemer in de Kempen. Mijn huidige woning heb ik zelf (mee) ontworpen en gebouwd. Daarbij zag ik hoe alle onderdelen van een huis bijdragen aan het verlagen van het energieverbruik. Inzichten die ook goed toepasbaar zijn bij het verduurzamen van bestaande woningen. Met mijn bouwkundige ervaring help en motiveer ik huiseigenaren in de gemeente Hilvarenbeek om stappen te zetten in de energietransitie, zodat we samen toewerken naar een energiezuinige en uiteindelijk energieneutrale gemeente.

Frank Pasman

Na jarenlang te hebben gewerkt in de elektrotechniek en later als technisch adviseur in de industriële waterbehandeling, ben ik per 1 januari 2023 met pensioen. Al geruime tijd ben ik actief bezig met verduurzaming, geïnspireerd door een oud-collega. Thuis heb ik verschillende isolatiemaatregelen uitgevoerd, zonnepanelen laten plaatsen en werk ik aan een gedetailleerd inzicht in mijn energieverbruik. Meten is weten: van daaruit zoek ik naar verdere optimalisatie en besparing. Ik ben gestart als energieklusser en daarna ook als Energiecoach en Lek-checker aan de slag gegaan. Graag motiveer en help ik anderen bij hun verduurzamingstraject. De energietransitie is noodzakelijk en ik draag daar lokaal met overtuiging aan bij.

Ad Vingerhoets

Van beroep was ik psycholoog, gespecialiseerd in stress en emoties, maar energiebesparing en verduurzaming hebben me altijd sterk geïnteresseerd. Bij de grondige renovatie en verduurzaming van onze huidige woning heb ik die interesse volop in praktijk gebracht. Door mijn theoretische kennis, de opleiding tot Energiecoach en coachbezoeken onder begeleiding voel ik me goed toegerust om anderen te adviseren. Daarbij benadruk ik graag het belang van gedragsverandering: dat levert veel op en kost niets. Voor zeer technische vragen schakel ik zo nodig aanvullende expertise in. De urgentie van verduurzaming is duidelijk, maar er is nog veel behoefte aan informatie. Daar draag ik graag aan bij.


Thijs van der Staak

Tijdens mijn werkzame leven bij Chromalloy Holland en Standaard Aero in Tilburg heb ik als elektrotechnicus veel ervaring opgedaan met energie en energiebesparing. Inmiddels ben ik met pensioen. Mijn motivatie om Energiecoach te worden in de gemeente Hilvarenbeek is dat ik met mijn kennis en ervaring anderen wil helpen energie te besparen. Door kleine of grotere aanpassingen in huis en gedrag kunnen mensen vaak al snel energie én geld besparen. Zelf hebben mijn vrouw en ik in de loop der jaren diverse maatregelen genomen, zoals spouwmuurisolatie, dakisolatie, HR++ glas, een HR-combiketel en zonnepanelen. Daardoor heeft onze woning inmiddels energielabel A. Als energiecoach wil ik bewoners praktische tips geven om energie te besparen, meer comfort te krijgen en hun energierekening te verlagen. Vanuit mijn rol bij Biet-Duurzaam coach ik op dit moment alleen bewoners in Biesthoutakker

Jan Gommers

Ik werk als projectleider bij de gemeente Eindhoven en vertegenwoordig de gemeente als opdrachtgever bij grote nieuwbouwprojecten. Vanzelfsprekend heb ik bij dit soort projecten ook veel te maken met energiebesparende maatregelen. Als energiecoach wil ik graag mijn kennis over verduurzamen delen en mensen adviseren bij het verder verduurzamen van hun woning.


Peter van Beers

Na meer dan 30 jaar werkzaam te zijn geweest in de chemie/proces techniek ben ik na mijn pensioen nog een paar jaar twee dagen per week energiecoach geweest voor de stichting Trias Innervatie-Energiebox met als standplaats Tilburg. Via Piet Verhoeven ben ik in 2025 in contact gekomen met Energiehuis Hilvarenbeek waar ik sinds 2025 bestuurslid en Energiecoach. Mijn technische achtergrond en mijn ervaring met het wonen in een energiezuinige woning komen me daarbij goed van pas. Verder vind ik het erg leuk om mensen te helpen met het verduurzamen van hun woning en op die manier ook een steentje bij te dragen aan de verbetering van ons milieu.


Peer Driesser

In mijn werkzame leven ben ik mede-eigenaar geweest van een metaalbewerkingsbedrijf. Drie jaar geleden ben ik bij het Energiehuis begonnen als energieklusser; je komt bij de mensen thuis om ze bewust te maken van hun gedrag, dat invloed kan hebben op het energieverbruik en voert kleine maatregelen uit, zoals radiatorfolie en kierafdichting. Nu wil ik mijn opgedane kennis en ervaring breder in gaan zetten als energiecoach om jullie als woningeigenaren te ondersteunen bij de verduurzaming van de woning. Ik ben onlangs gestart met de opleiding


Hans Jager

Collega uit Oisterwijk die ons tijdelijk ondersteunt


Leon Geers

Collega uit Oisterwijk die ons tijdelijk ondersteunt

Onze lekcheckers en kierenklussers


Piet van de Wouw

In het verleden heb ik verschillende technische beroepen gehad en als laatste heb ik 12 jaar gewerkt op een basisschool als technisch conciërge. Na mijn pensioen wilde ik toch wat doen voor de bewoners van Hilvarenbeek. Zodoende ben ik terecht gekomen bij het Energiehuis waar ik als klusser ben begonnen en momenteel de lektesten mee verzorg.


Frank Pasman

Na jarenlang te hebben gewerkt in de elektrotechniek en later als technisch adviseur in de industriële waterbehandeling, ben ik per 1 januari 2023 met pensioen. Al geruime tijd ben ik actief bezig met verduurzaming, geïnspireerd door een oud-collega. Thuis heb ik verschillende isolatiemaatregelen uitgevoerd, zonnepanelen laten plaatsen en werk ik aan een gedetailleerd inzicht in mijn energieverbruik. Meten is weten: van daaruit zoek ik naar verdere optimalisatie en besparing. Ik ben gestart als energieklusser en daarna ook als Energiecoach en Lek-checker aan de slag gegaan. Graag motiveer en help ik anderen bij hun verduurzamingstraject. De energietransitie is noodzakelijk en ik draag daar lokaal met overtuiging aan bij.


Jan de Brouwer

Inmiddels ben ik met pensioen en ik wil mij graag inzetten voor verduurzaming en ondersteuning, samen met het Energiehuis, door inzicht te geven aan mogelijke verbeteringen waardoor kosten bespaard kunnen worden en mogelijk het comfort te verbeteren.


Frans Tolboom

Het grootste deel van mijn werkzame leven heb ik bij Philips doorgebracht. Dat was een groot en mooi bedrijf met volop mogelijkheden. Ik werkte daar voornamelijk aan de ontwikkeling, installatie en service van machines. Het ging onder andere om machines voor de productie van eigen producten, apparatuur voor de professionele kant van optische media zoals de CD (compact disc) en diens voorloper, de LD, en om scanners voor de medische industrie. Na mijn pensionering ben ik actief gebleven met verschillende hobby’s en vrijwilligerswerk. Zo ben ik ook betrokken geraakt bij het Energiehuis, waar ik werk als energieklusser, lek-checker en energiecoach.
De energie die ik krijg van mensen die enthousiast of nieuwsgierig zijn naar energiebesparing en duurzaamheid, werkt voor mij erg motiverend. Samen zoeken naar mogelijkheden om het nóg beter te doen, daar zet ik me graag voor in.


Jack van Mol

Ik heb 50 jaar in de bouw gewerkt als timmerman waarvan 30 jaar als uitvoerder. Sinds ik met pensioen ben doe ik op woensdag vrijwilligerswerk op de Donkhorst. Daar timmer ik met mensen met een beperking. Ik timmer nog steeds graag en daarom als vrijwilliger begonnen voor het energiehuis. Daar klus ik nadat er een lek-check is gedaan om die lekkages te verhelpen. Dat betreft vooral kieren in huis die lucht doorlaten. Hier heb ik vooral voldoening van als ik zie hoe blij de mensen zijn waar ik ben geweest.

Onze energieklussers


Jozef van der Maas

Ik ben al jaren actief in het verenigingsleven van Hilvarenbeek. Ik heb ruim 40 jaar gewerkt in de publieke gezondheidszorg, onder andere als ambulanceverpleegkundige en bij de Grootschalige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen. Sinds 2021 ben ik met pensioen. Wij wonen in een huis dat we in 2006 zelf hebben laten bouwen. Door goede isolatie, drie generaties zonnepanelen en inmiddels een volledig elektrische luchtwarmtepomp hebben we ons huis stap voor stap energieneutraal gemaakt. Als Energieklusser ben ik bij veel bewoners thuis geweest om met kleine maatregelen hun energieverbruik te verlagen.


Frank van Hazendonk

Ik wil mensen graag helpen zodat ze behaaglijk kunnen wonen. Het geeft mij zelf inzicht in hoe en op welke manier we dit kunnen oplossen. Samen met andere medewerkers van het energiehuis.


Peer Driesser

In mijn werkzame leven ben ik mede-eigenaar geweest van een metaalbewerkingsbedrijf. Drie jaar geleden ben ik bij het Energiehuis begonnen als energieklusser; je komt bij de mensen thuis om ze bewust te maken van hun gedrag, dat invloed kan hebben op het energieverbruik en voert kleine maatregelen uit, zoals radiatorfolie en kierafdichting. Nu wil ik mijn opgedane kennis en ervaring breder in gaan zetten als energiecoach om jullie als woningeigenaren te ondersteunen bij de verduurzaming van de woning. Ik ben onlangs gestart met de opleiding

Onze coordinatoren, loketbezetting en backoffice


Wim Lemmens

Sinds enkele jaren ben ik met pensioen. Daarvoor werkte ik bij industriële bedrijven als onderhoudsmanager en was ik politiek actief als raadslid en wethouder. Zuinig omgaan met energie heeft altijd mijn aandacht gehad. Zo plaatste ik dertig jaar geleden al dubbelglas, volgden spouwmuurisolatie en zonnepanelen, en recent kunststofkozijnen met triple glas en dakisolatie (15 cm). Daarnaast nam ik diverse kleinere maatregelen, zoals elektrisch koken, ledverlichting en het afsluiten van de traphal met een gordijn. Als Coördinator help ik graag inwoners van onze gemeente met hun vragen, telefonisch, per mail of tijdens een bezoek. Waar nodig koppel ik hen aan een Energievrijwilliger voor passende ondersteuning of advies. Indien nodig treed ik zelf ook op als Energiecoach


Frank Vinckx

Vanaf 2015 ben ik met pensioen en actief als vrijwilliger. Hoewel ik geen technische achtergrond heb, ben ik al jaren bezig met energiebesparing en verduurzaming. In 2016 liet ik 18 zonnepanelen installeren (ca. 4.500 Wp per jaar). Ons huis heeft vloerverwarming, HR++-glas beneden en HR-glas boven. Binnenkort wordt de spouwmuur na geïsoleerd en is de woning in principe geschikt voor een (hybride) warmtepomp. De cv-ketel uit 1999 is aan vervanging toe. Ik heb de cursus energiecoach afgerond, maar doe geen huisbezoeken. Samen met mijn collega vervul ik de rol van Coördinator bij het energieloket. We beantwoorden vragen over woningverduurzaming en koppelen inwoners zo nodig aan een energiecoach voor advies op locatie. Zo draag ik graag mijn steentje bij aan een duurzamer Hilvarenbeek.


Nancy Bogers- Moors

Met mijn expertise in biologie en onderwijsvernieuwing draag ik graag een steen bij aan milieubewustwording en energietransitie. Ik geef administratieve ondersteuning aan Energiehuis Hilvarenbeek.

Onze bestuurders


Jos Romgens


Peter van Beers

Na meer dan 30 jaar werkzaam te zijn geweest in de chemie/proces techniek ben ik na mijn pensioen nog een paar jaar twee dagen per week energiecoach geweest voor de stichting Trias Innervatie-Energiebox met als standplaats Tilburg. Via Piet Verhoeven ben ik in 2025 in contact gekomen met Energiehuis Hilvarenbeek waar ik sinds 2025 bestuurslid en Energiecoach. Mijn technische achtergrond en mijn ervaring met het wonen in een energiezuinige woning komen me daarbij goed van pas. Verder vind ik het erg leuk om mensen te helpen met het verduurzamen van hun woning en op die manier ook een steentje bij te dragen aan de verbetering van ons milieu.

Onze PR medewerkers


Ted Rekelhof


Vacature